Tuesday, August 28, 2012

California!

Har ju inte bloggat om Californien än! Där borta hade jag ingen extra tid över, och sen när vi kom tillbaka hem hade jag min sista vecka i Minnesota och ville inte lägga den tiden på att blogga. Men nu! Obviously kommer jag ju inte skriva en lång och detaljerad beskrivning så här i efterskott, men lite bilder och sånt ska väl dyka upp.

Flög alltså till Los Angeles tidigt på morgonen dagen efter min sista jobbdag. Bodde i K-town i min kompis och Hennas systers lägenhet bara några metrostopp från downtown LA. Samma dag firade jag också min 12-månader-i-USA-dag!
 
 
Dagen efter vi landat på västkusten åkte vi till Universal Studios! Det var coolt, vi åkte olika attraktioner, tog en tur genom områden där dom filmar en massa filmer och gick på en special effects-show. Jag har alltså varit på Wisteria Lane, sett hajen från filmen Jaws hoppa upp ur vattnet, suttit i en metrovagn under jorden när det blev jordbävning och översvämning, sett en scen ur filmen Psycho med riktiga skådespelare som sprang efter vagnen vi satt i med en kniv i handen. Höll på att dö lite, för jag satt längst bak. Och en massa andra kända filmscener som är filmade här i Hollywood. Absolut värt köerna!


 Dansade på scen med the Blues Brothers, och sprang genom publiken till den här bilen som avslutning på showen med den här halvan av the Blues Brothers. Kul!
 Gabby's hus på Wisteria Lane
 Vin Diesel! Såg specialeffekter ur filmen Fast and the Furious
 

I Hollywood hängde vi mest varje kväll, åt middag, strosade omkring, festade... Här kommer några bilder från Walk of fame!




Vi tog en guidad tur där vi t.ex såg kändisars hus. Såg huset var Michael Jackson dog, Orlando Blooms hus, huset där TV-serien the Hills spelas in, Ozzy Osbournes hus och Beckhams hus. För att nämna en bråkdel.
 


Turen tog oss basically runt alltihopsom var värt att se. Chauffören och guiden tyckte det var hemskt trevligt att driva med mig. Visst var det ju komiskt i början, men sen blev det lite mycket, haha. Han fick inte så mycket dricks han hade hoppats på alltså ;)

Vi var på en massa olika stränder, bl.a i Santa Monica, Santa Barbara, Malibu, Laguna Beach och Venice Beach. Såg de kända lifeguard-"husen"! Malibu var ju alldeles härligt förstås, Venice Beach var lite mer laid-back, de sålde marijuana på gatorna, och det fanns basketball-planer och skateparker. Härlig atmosfär! När vi var i Santa Barbara var det någon festival på gångs, med en massa confetti överallt och målade äggskal... Härlig stad! Laguna Beach var otroligt vackert, vi åt på en otrolig restaurang med utsikt över the ocean. Santa Monica var nog min favorit, hade shoppingcenter och ljuvlig strand, plus att staden var väldigt fräsch. (Till skillnad från Venice, haha)



Santa Monica Pier!
 
 Stilla havet under fötterna
 Solnedgång på Venice Beach
 Älskar palmer. Venice Beach!
 Skateparken i Venice Beach. Hjälp vad bra de alla var.
 
 Santa Barbara. Jätte vackert med palmerna i förgrunden och bergen bakom!
Hade middag ute på piren i Santa Barbara.
 
 Laguna Beach!
 
Alla stränder har sina egna lifeguard torn
Vägen gick längs havet, helt otroligt fin utsikt!
 
En dag bestämde vi oss för att åka ner till San Diego, så vi hoppade på en Greyhound och spenderade dagen med att kolla på surfare och shoppa i San Diego. Tog också en båt ut till en ö som finns utanför San Diego, Coronado Island.

 San Diegos skyline från båten
På väg tillbaka till fastlandet från den härliga ön Coronado. Vi gick tvärs över hela ön för att komma till stranden där alla surfarna håller till. Var verkligen ett paradis!
Shopping på San Diegos öppna mall, Westfield Horton Plaza i downtown.
 San Diego downtown
Haha, två av mina favoriter: palmer och skylines :)
 
Vi spenderade också en dag med shopping i Glendale. Busschauffören sade fel hållplats åt oss, så det slutade med att vi gick mer än en timme i gassande solsken i suspicious mexikanska kvarter med endast alkoholaffärer och bilverkstäder. Hade lite hjärtat i halsgropen alla tre men till sist kom vi fram, tack vare Henna som studerat i Glendale.
 Äntligen framme bland folk!
Hmm, shoppingen gick inte så bra, slutade upp med två balklänningar.. Hanken se till att ha fina fester nu! ;)
Avslutade kvällen på Cheesecake Factory! Alltid lika gott.
 
Det plus mycket mer gjorde vi under vår första vecka i Californien då Kate var med oss. Hon jobbar fortfarande som au pair så hon åkte hem till Minnesota efter envecka, medan Henna och jag stannade kvar.




2 comments:

  1. Jeg elsker å reise som deg. Håper en dag jeg har en sjanse til å besøke disse stedene.
    bilservice

    ReplyDelete