Tuesday, May 15, 2012

My Fall 2012

Och vill ni höra planerna för hösten så kommer de här: Flytta till en annan kontinent. Lida av jetlag i sisådär tre-fyra veckor om det vill sig. Börja på universitet, Hanken närmare bestämt. Leva fattigt studieliv efter att ha shoppat och ätit på restaurang varendaste dag i 13 månader. Dela badrum efter att ha haft ett alldeles eget glasbadrum med Californien-inspirerat kakel och extra garderob. Sova på en utbäddbar säng efter att ha sovit i en bred, mjuk, amerikansk säng så hög att jag måste klättra för att komma upp, med ett hav av kuddar. Hålla koll på spårvagnar, tåg och bussar efter att ha haft en egen, splitterny bil helt för mig själv och bara rört kollektivtrafiken för att spendera några veckoslut i Chicago. Att, just det, planera veckoslutsresor till Ekenäs istället för Chicago, South Dakota, the Twincities, you name it. Shoppa på Forum istället för på USAs största köpcentrum, Mall of America. Köpa underkläder på Lindex istället för på Victoria’s Secret. Kolla på TV-serier då de visas istället för att rulla ner hemmabion och klicka fram On Demand och välja precis vad jag vill när jag vill. Skippa att gå på gym bara för att jag inte kommer orka gå till gymmet, efter att ha haft hemmagymmet tio steg utanför mitt rum. Att INTE HA STARBUCKS! Get used to it, it’s gonna happen. Att folk plötsligt inte kommer tycka det är okej om jag äter efterrätt till frukost. För pannkakor med grädde och sirap och muffins och chokladglaserade donitser med strössel är inte frukost på er sida av jordklotet. Att plötsligt inte vara cool och kunna imponera på människor utan att göra nåt, bara av den enkla anledningen att jag råkar talar tre språk.
Och så tänkte jag avsluta med något positivt: Att äta riktigt godis istället för kemikaliesmakande äckel. För det är sant, värre godis än amerikanskt har jag då sällan skådat. För att inte ens snacka om chokladen. Kunde ägna ett helt blogginlägg åt det här, men det kommer jag inte göra. För er skull.


Nej nej, skämt åsido. Det kommer inte bli så här hemskt att flytta till Finland. Hoppas jag. Kommer bara behöva vänja mig ett tag. Och USA finns ju alltid kvar ;) Nu ska jag gå ut från denna coffeeshop och njuta av att köra på amerikanska vägar, se den amerikanska flaggan vart jag än vänder blicken, och köra igenom varenda Drive Thru jag ser på vägen hem, bara för att jag kan. Kanske till och med äta en peanutbutter&jelly-sandwich eller mac&cheese (eller kanske inte....) För jag insåg just att det är det här jag älskar, och det kommer inte finnas kvar om tre månader.
För känsliga läsare vill jag påpeka att det här inlägget inte är skrivet helt utan ironi. Bara så att ingen får för sig att bojkotta mig när jag kommer hem, för det är alla ni som gör att det kommer bli lite lättare att flytta härifrån.

Ha det, för snart syns vi! Men före höstplanerna tar jag ändå sommarplanerna, vilka jag ser fram emot betydligt mer!

2 comments:

  1. Jennica, vilket rörande inlägg ;) nu måst ja ladda om mina sarkasmbatterier :O Oh fyfan att måsta byta ut Victoria's secret mot Lindex!!! och jo, jag har smakat amerikansk choklad och jag tror den (Herseys i alla fall) smakar som om man skulle äta uppp sin spya... BLUÄRGH. Men du, du ska ha en toppensommar o så SES VI I HÖST!! :D

    ReplyDelete
  2. Men Ecka, Starbucks har ju redan landat i Finland. I april!

    På Helsingfors-Vanda. Haha. Så det blir att bussen ut varenda dag efter Hanken för att få en skvätt i din Starbucksmugg.

    ReplyDelete