Monday, August 22, 2011

1 month in the US!

Idag har jag varit en månad i USA. Jag kan inte förstå hur fort tiden gått!

De första fem dagarna spenderade jag i NY på Long Island, på St. John's University. Hade lektioner, åt äcklig mat i campusets matsal (så äcklig att vi sprang till närmaste pizzeria följande dag). Sjöng signaturlåten till Mumin (på finska!) tillsammans med fyra andra finländare på scenen framför 200 andra au pairer. Fick en donits av en policeofficer som hade föreläsning för oss. Led av jetlag. Provade på campuslivet. Had a good time!

Och by the way, en heldag i NYC förstås!
Was amazed by NYCs skyline, Brooklyn Bridge, Empire State Building. Strosade på Manhattan, såg stället där Worl Trade Center used to be. Flat Iron Building, China Town. Var på 67. våningen på Rockefeller Center, blickade ut över Central Park. Körde längs Hudson River, åkte färja till Staten Island, såg Frihetsgudinnan. Went crazy på Times Square, skyndade ner för 5th Avenue.  Crossed 47th Street, 46th Street, 45th Street... Ända ner till 34th Street. Had a GREAT time!

På fredagen åkte jag upp till flygfältet igen och flög tre timmar till the Twincities i Minnesota. Var inte ett dugg nervös, till skillnad från de två andra tjejerna jag flög med. Var EXCITED! Kunde knappt vänta tills jag fick hoppa av flyget och fräffa min hostfamilj. Och där stog de; Amy och Ben, mina hostföräldrar. Framför dem, Mykenna och James, 4 och 2 år, med ett stort "Welcome Jennica"-plakat och varsin röd ros åt mig. Och de var såå trevliga! Kände mig välkommen från första stund. Ben tog mina kappsäckar till sin bil medan Amy, barnen och jag tog hennes enorma, svarta SUV. Anlände till huset, och märkte att Amys bil inte alls var så stor. Inte i jämförelse med Bens. Visades runt på main floor, vilket inkluderar kök, matsal, vardagsrum, office, mud room, badrum och the deck. Fortsatte upstairs, där föräldrarnas sovrum, badrum och walk-in-closet, James sovrum, Mykennas sovrum, barnens badrum och gästrum finns. Till sist gick vi ner till the basement, där det finns ett work-out room, biljardbord-area, hemma bio-area (med världens skönaste soffor), dining table vid liten bar, mitt sovrum och mitt badrum. Kastade mig på min jenkkisäng (som jag måste klättra upp i och hoppa ner från) och pustade ut.
På kvällen hade vi pizza nere i the basement, eftersom fridaynight is pizzanight. Gav mina välkomstpresenter. (Senare har jag märkt att fredagskvällarna med pizza i princip är det enda tillfället då familjen tillbringar tid här nere, så jag har basically hela nedersta våningen för mig själv).

Resten av månaden har också varit händelserik. Har varit på several BBQs, tillbringat nästan varje söndag ute på pontoonen på Forest Lake, åkt watertube bakom båten (sjukt kul!), firat en födelsedag, varit på doctor's appointment med barnen, fått och blivit av med min första ögoninflammation, blivit van med min bil, hittat bra men också tagit lite extra sightseeing då och då... Sett två vilda kalkoner och trott att jag bott i en ångbastu: 100 grader Fahrenheit (37 C) och en luftfuktighet kring 80 de första veckorna var härligt, men hett!
Har träffat Amys hilarious vänner på ett party i en enorm stenvilla vid sjön (You know, Bloody Mary's i röda plastmuggar, musik på hög volym, en cruise på sjön, nån som beställde hem flera kartonger pizza osv..) Kul!
Stack mitt i för att snabbt byta om och åka till Amys brors årliga Ribfest han och hans fru ordnar at their house. Lag får ställa upp och tävla om vem som grillar de bästa ribsen och chickenwingsen, och en jury bedömer dem. Där fanns en DJ från the Island of Tonga och en bartender. Man behövde biljett för att komma in, och fick neongult 'festari'armband vid ingången. Träffade en massa trevliga människor och hade jättekul!
Har också varit på ett antal av Mykennas T-ball matcher, gått på manikyr och pedikyr med Amy, ätit ute fler gånger än jag kommer ihåg. Har bakat födelsedagstårtor och megastora cupcakes med barnen. Har förälskat mig i äkta amerikanska cookies och blivit beroende av take away-coffee. Shoppat lite för mycket, spenderat några grand already.. (Hittat Victoria's Secret...) Köpt laptop! Tränat armmusklerna medan jag gett barnen fart när de gungar (så hård fart att James utbrast: I'm flying so high I'm almost Batman!) och sprungit för livet när vi lekt tag. Dragit dem i en wagon i vår neighborhood och cruisat mellan majsfälten till Teddy Bear Park. Sprungit in på Mall of America (USAs största shoppingcenter) för att äta middag, eftersom Ikeas kräftskiva var slutsåld och efter det forsatt till en hemmafest med några svenska au pairer.

Igår hade jag min första au pair-meeting. Vi träffades nere i Stillwater, en jättegullig liten stad på gränsen till Wisconsin. Spenderade dagen på en riverboat på floden som utgör gränsen mellan Minnesota och Wisconsin. När jag kommit hem körde jag och Ben upp till Forest Lake, via golfbanan och hämtade middagen vi beställt, och hade familydinner med Amys föräldrar, hennes bror och hans fru, min hostfamilj och jag. Like every sunday :)

Det och hemskt mycket annat har hänt under min första månad i USA.

2 comments:

  1. Jag vet int va ja ska säääääääga. Fan vad coooooolt Jennica!!! Det är som taget direkt ur Hollywood filmerna! :D Du verkar ha bästaste och snällaste hostfamiljen och ni verkar ha jättekuul tillsammans. Ni kommer bli som en riktig familj efterhand. Förstås saknar vi dej här hemma i "Ekenäs city" :D

    ReplyDelete
  2. Haha! Jag HAR den bästaste och snällaste hostfamiljen :) Saknar er med Mima!

    ReplyDelete