Friday, August 26, 2011

Under the stars

Efter en påfrestande dag igår med en omöjlig 4-åring, bar det av mot Forest Lake vid 6-tiden. Vi skulle ut på sjön för att träffa Amys "auntie", som kom här via Minnesota för att träffa oss på väg från sitt ena hem i NYC till sitt andra hem i LA.
Min hostfamilj, mina hostgrandparents och jag åkte ut med pontoonen till andra sidan sjön, lade till vid bryggan och såg den rosa solnedgången. Efter en stund kom de andra (NYC/LA författaren och tre andra bekanta) åkande i sin pontoon och lade till bakom oss. Killarna gick iland och hämtade pizzorna vi beställt, medan vi andra skruvade upp musiken så högt att den ekade över hela strandpromenaden. När de kom tillbaka med pizzorna åkte vi ut och ankrade mitt ute på sjön, band fast pontoonerna i varandra, skapande ett enda stort vardagsrum, och åt vår middag. Pizza och vin. Inte så tokigt som det låter, faktiskt.
Lyssnade medan Amys auntie berättade senaste nytt om sin goda väninna Mona Simpson, Steve Jobs biologiska syster. Tydligen träffades syskonen först som vuxna, eftersom Jobs adopterades som liten. Trevligt, tänkte jag, ända tills det sjönk in vem vi egentligen talade om. Hennes goda vän Mona Simpson, Steve Jobs syster. Mona Simpson, vars före detta man döpt Homer Simpsons mamma efter henne. Och det var inte något konstigt med det. Inte något konstigare alls än när vi fortsatte prata om hur söta barnen såg ut där de satt invirade i en filt och såg på film från ipaden.
Vi satt där ute mitt på sjön hela kvällen, ända tills det var så mörkt att man knappt såg den man talade med. Ovanför oss bredde en stjärnklar himmel ut sig. Ju längre man tittar på stjärnorna, desto fler ser man. Som om man kom längre och längre in i universum och upptäckte nya stjärnor för varje steg. Man känner sig så liten och inser att det finns så mycket mer en det vi ser just nu. En stjärnhimmel får en att tänka. Och där satt vi, en som är vän med Mona Simpson, en annan som sitter invirad i en filt och halvsovande ser på film, en tredje som viftar bort myggor och jag, som känner mig hemma bland alla dessa människor under stjärnorna.

1 comment:

  1. Heips! Kommentoin VARALTA tänne jos ei törmätä ton toisen saitin puolella mut kerrompa vaan, kuin hyvin toimii google translator! :D Mut hyvältä kuulostaa

    ReplyDelete