Saturday, September 24, 2011

I see dead animals

Jag gillar att köra. Har egen bil och kör varje dag ganska mycket, vilket jag inte gjorde i Finland. Har lärt mig att byta filer utan problem och att merge into traffic. Det enda jag inte gillar med att köra här i USA är att man inte kan åka någonstans utan att se döda djur överallt på vägarna. Ekorrar, tvättbjörnar, harar, skunkar, kalkoner, piggsvin, you name it.
Körde barnen till skolan en morgon då jag bestämde mig för att räkna hur många överkörda djur jag passerar. Räknade till elva på en sträcka som inte är allt för lång. Allt som oftast gäller det små djur som ekorrar, men en morgon fick jag en smärre shock faktiskt; en hjort på vägen utanför vår neighborhood. Den såg inte överkörd ut eller nåt, första morgonen jag såg den trodde jag faktiskt för en sekund att den låg och sov.
Körde förbi den otaliga gånger per dag i ungefär en veckas tid och funderade varje gång om jag faktiskt måste kolla på den tills den blir uppäten eller förmultnar eller nåt. Det behövde jag ändå inte, en morgon var den tack och lov borta.
Har vant mig vid det redan. Man lär sig fort på vilka ställen det finns överkörda djur, så man vet var man ska väja åt vilket håll. Ännu har jag inte själv kört över nåt, men den dagen kommer väl också. Låt oss hoppas att det är en ekorre eller mus eller nåt och inte en hjort eller kalkon. (Har lärt mig att jag inte vill köra på en kalkon, för fjädrarna kommer att fastna överallt på bilen).

No comments:

Post a Comment