Sunday, April 15, 2012

Tornado warning

Efter en jobbig vecka av långa jobbdagar och knappt någon tid alls att träffa någon hade jag ett skönt och lugnt veckoslut. Fredagskvällen spenderade jag hos Brett i Minneapolis, och på lördagsmorgonen hade jag tid att ligga och dra i sängen, ända tills CC ringde och väckte mig, haha. Lördagsförmiddagen var jag effektiv med scrapbookandet, det lär väl bli till något så småningom. Det var härligt väder också, så en promenad i solen hann jag med. På kvällen hade vi lite gäster över och hade god middag med en massa vin och prat, mysigt.
Idag, alltså söndag, åkte vi som vanligt ut på frukost med hostfamiljen, träffade lite bekanta ute och så, riktigt mysigt, som alltid. Trevlig tradition tycker jag. Sen bar det av till Saint Paul med Ida på vårt au pair-möte. Vi skulle träffas på the Science Museum och gå på en omnitheater. Det är en enorm biosalong med en bioduk som går runt dig, på sidorna och ovanför dig, det var lite coolt. Blev lite yr dock, det var så stort. Efter det åkte Ida och jag till Cup n'Cone på glass, och satte oss på Caribou med cappuccino och snackade om allt möjligt.
 Söta Ida utanför glasskiosken där träden står i full blom.

Nu har jag just haft middag hemma och är proppmätt. Ida skulle komma över på film i vår hemmabio men ringde nyss att hon inte kommer heller. Det är nämligen tornadovarning! Vet inte om det har nått nyhetströskeln i Europa, men det har varit ganska allvarliga tornados lite längre söderut, men nu kommer de hit upp till oss också. Har varit jätteunderligt väder idag, just nu regnar, åskar och blixtrar det. Det blev plötsligt beckmörkt, för att nästa minut bli ljust igen. Nu vet jag också var uttrycket "lugnet innan stormen" kommer ifrån. Vi satt vid köksbordet och det var helt vindstilla, och plötsligt, alltså verkligen plötsligt, var det värsta stormen. Coolt. Vill inte dra ner rullgardinen heller nu, tycker det är så mysigt med storm, särskilt häftigt med tornadovarning. Så det blir nog att mysa i sängen med film eller scrapbookande och kolla på storm.

Här kommer lite exempel på nyheterna som gå just nu:

Updated at 7:58 p.m. ET: A long and wide swath of the central U.S. is in a severe storm danger zone on Sunday, following twisters that killed at least five people and caused damage across the Midwest on Saturday.

The areas "most likely" to see tornadoes on Sunday afternoon and evening, the National Weather Service said, are parts of Iowa, Minnesota and Wisconsin.

Tornado säsongen börjar dra igång på allvar nu. Det jag kommer ihåg från förra sommaren är att jag ibland fick dra ner barnen i källaren och leka där istället när tornadoalarmet tjöt utanför. Alla har ficklampor vid sina sängar här ifall elektriciteten skulle gå. Det som man får göra under tornadosäsongen är att ha TVn på hela tiden, eftersom de har direktiv och tornadostatusen på varje kanal i nedre delen av rutan. Så vet man vad som pågår och om man måste ner i källaren eller så.

2 comments:

  1. Hbl har nog era tornadovarningar i dagens tidning. Bland annat Minnesota nämns i texten.

    Håll i dig!

    ReplyDelete
  2. Hörde om tornadovarningen. Tydligen varnades det för hagel i baseball-storlek i Kansas också.

    ReplyDelete