Wednesday, December 28, 2011

American Christmas



På julaftonsmorgonen åt vi frukost som bestod av american pancakes, ägg och bacon. Haha, ingen risgrynsgröt eller kryddkaka här inte. Vid tolvtiden pratade jag med mamma och Teddy i Lappland på telefon, och efter det skypade jag med pappa och Melina som var i Helsingfors på släktjulfest. Fick alltså prata med allihop på samma gång, det var kul.

På eftermiddagen hade vi en stor släktfest med ca 50 personer. Vi klädde upp oss i klänning och kostym och åkte iväg till min hostfamiljs släktingar var festen hölls. Vi minglade runt en stund med en drink gjord på tranbärsjuice, tranbär och champagne och det var roligt att träffa alla släktingar igen, och till och med några som jag inte träffat förut.

Närmaste släkten: Bobby och Kelly med Mykenna, jag, Amy med James, Ben, Mary Jo och Bob

Jag, Molly, Amy, Lauren och Mykenna

Julmaten bestod av julskinka som var röd (tror den var rökt), twice baked potatoes, coleslaw och grönsallad. Plus nåt annat jag inte riktigt kom fram till vad det var... Ingen kallrökt lax, ingen varmrökt lax, ingen gravad lax, ingen rom... Inget fräscht. Så skulle jag beskriva skillnaden mellan finsk och amerikansk julmat, den finska är fräschare och färskare.
Efter maten hade vi lite olika program. Vi hade ett skådespel om julevangeliet, och det kom jag ju inte undan, var en kung. Det var ju en upplevelse i sig, men det var kul!

Ja, en kung i lippis, glitter och rosa pyjamas. Min fellow kung var inte så mycket bättre med sitt gröna hår...

Vi sjöng också en sång som heter Twelve days of Christmas, där alla fick en del av sången som man skulle hitta på en rörelse till. Alla gapskrattade hela tiden, det var verkligen en syn.
Sen kom julgubben. Fast han kom inte in, han gick bara utanför  huset och vinkade. Och han hade inga paket, bara en kasse med några påsar sockervadd... Trodde först att det skulle vara Amys kusin, som är lika gammal som jag, som skulle vara julgubben, eftersom hans syster sa så åt mig. Så vi stod alla vid fönstret och väntade när jag plötsligt märker att han står bakom mig. Amy och jag tittar först på honom, sen på julgubben utanför fönstret, och sen på varandra. Hahaha, kanske julgubben är riktig trots allt.

Och det var vår julafton. Inte som hemma, men det var roligt i alla fall. Är ju trots allt inte här för att fira en finsk jul.

1 comment: