Tuesday, December 20, 2011

Americans don't walk

Nej, det gör de inte. Förutom i New York förstås. Det är bilen som gäller och jag är inte stolt över att säga att nu för tiden gäller det mig också. Märkte det när Eva och jag körde till körkortsstället för att avklara det skriftliga provet för vårt körkort (som jag förresten klarade galant, medan varje amerikan där inne misslyckades, hihi). Stället var ytterst råddigt och vi visste inte var vi kunde parkera. Eva såg en parkeringsplats ca 200 meter från dörren och ville att jag skulle parkera där. Körde snällt in på parkeringen då jag såg hur lång (amerikanskt lång) väg det var till byggnaden. Frågade om hon verkligen ville att vi skulle GÅ därifrån. Då såg jag parkeringsplatsen rakt utanför byggnaden, så jag fick mina 50 metrar istället för Evas 200... Skämdes nog lite när jag insåg det här.

En annan gång var jag på väg nånstans i bilen när jag för första gången här såg någon gå ute med hunden längs vägen jag körde på. Min pinsamma första tanke var "Is that even legal?" Så jag smällde mig mentalt på kinden och bad mig själv tänka efter innan jag tänker nåt nästa gång.

Jag har varit ytterst pinsam i mina funderingar om gåendet, men det roligaste kom från Cicci! Hon och Ida stod i köpcentrumets rulltrappa, och istället för att stå till höger och låta människorna passera till vänster som man ju artigt gör i Finland, ställde sig Cicci trotsigt bredvid Ida på vänster sida och sa "I'm not gonna care. People don't walk here anyway". HAHAHA. Dog lite av skratt. Såå sant.

Detta är ett bilarnas samhälle. Jag har inte ens sett så många trottoarer faktiskt.

3 comments:

  1. Egentligen så är det ju så faktist. 2006 när jag hälsade på min syster i Utica, New York så gick vi brevid vägen men inte fanns det gångbanor på alla ställen inte. Vi väntade en eeeeeevigheeet för att kunna gå över på ett övergångsställe, folk brydde sig liksom inte. Dessutom tuutade de för att de tyckte vi gick för långsamt x) Jag kom med värsta skräck exemplet här, det är säkert inte likadant överallt :)

    ReplyDelete
  2. Hahaha, låter amerikanskt. Själv vet jag inte, har inte försökt gå xD 5th Avenue förstås, men det räknas inte ;)

    ReplyDelete
  3. det är så jäkla skönt att åka in till new york och få GÅ. jag vet inte hur det är där, men här i jersey har vi knappt gatubelysning heller. världens små minimala trottoarer för att jag bor i ett riktigt safe neighbourhood, men vill man springa ute på kvällen i mörkret utan belysning? nej tack. jag har också märkt att jag själv börjat bli lat, i början parkerade jag långt borta för att ens få lite extra motion, men nu... inga kommentarer.

    ha de så bra :)

    ReplyDelete