Thursday, January 19, 2012

Miss Jennica comes to school

Ja, idag var det miss Jennica på programmet i barnens skola. Åkte dit en halv timme innan de slutade för att berätta lite om Finland på begäran av barnens lärare. Hade med mig små flaggor åt alla, visade var Finland ligger på kartan, svarade på frågor och berättade lite smått.

Frågade vem som gillar peanutbutter-jelly sandwich och alla räckte genast upp handen. Sen berättade jag att vi inte har det i Finland. Alla bara gapade. Förklarade att vi istället äter t.ex ost och tomat, dessutom som en "open sandwich". Hahaha, vilka reaktioner man fick.

Sen berättade jag om att det inte blir mörkt på sommaren och att det knappt blir ljust på vintern och det var en hitt! Till och med lärarna blev förbluffade, och efter en stund frågade de om det alltså är som i Alaska. Haha! Ja, I guess...



James var den som ville att jag skulle hämta Mumin, så han gick stolt runt och visade Muminmjukisdjuret åt alla och berättade vad alla Mumins vänner heter. Sen lärde jag alla räkna till 10 på både finska och svenska och så gick en av lärarna igenom hela halva djurriket och jag skulle säga vad de heter och vad de säger på svenska. Så jag satt där och muuade och voffade och mjauade och allt möjligt. De tyckte det var hemskt underhållande, vilket jag inte tvivlar på en sekund. Tur att ingen filmade.

Tack för mig, Miss Jennica slutar nu med sin knappt påbörjade karriär av Finlandföreläsningar.

3 comments:

  1. Underbart! Du verkar vara en bra ambassadör för Finland! Hoppas du har det underbart, många kramar från oss alla! /Sia

    ReplyDelete
  2. Hade nog varit kul att se =D

    ReplyDelete
  3. oh, det låter roligt! :) Tänk att barn kan vara så ivriga på att lära sig om andra länder, deras "image" och kulturen. :)

    ReplyDelete