Tuesday, March 27, 2012

I feel American

Idag har jag uträttat en massa. Och känt mig amerikansk på köpet, vilket alltid är trevligt.
För det första har jag fått mitt körkort nu!


Skrev min första check idag under hela mitt liv. Har väl omkring fem checkhäften, men idag är första gången jag använt dem. Betalar ju inte kläder med checker precis.. Löste också ut en check idag som jag fick.
Betalade skatt till USA också. Det var inte så mycket, så det gjorde inte något att jag behövde betala skatt här egentligen.
Min bank insisterar på att jag ska fylla i en blankett som enbart är för U.S. citizens. Trevligt att de vill ha mig här men är ju ändå inte medborgare än ;) Så har suttit på telefon med banken och försökt reda ut det, så nu väntar jag på besked om hur vi ska göra.
Har betalat lite räkningar, och är glad över min försäkring. Hade räkning på över 200 dollar, och jag behövde bara betala 35 dollar av det. Sen ska jag åka via posten och skicka in olika blanketter lite varstans lite senare idag.

Vill jag leka amerikan kan jag. Jag kan visa upp amerikanskt körkort (som ju också fungerar som identitetsbevis), mitt amerikanska socialskyddsnummer, amerikanskt bankkort, till och med en taxreturn. Och jag studerar på college. Vem kunde gissa att det är en finländare de har framför sig?

(Uppdatering: Jag är tillräckligt mycket american citizen för att blanketten ska vara rätt för mig. Nu känner jag mig ännu mer amerikan, haha!)

Ja, jag klagar inte.

No comments:

Post a Comment